Viss kas jāzin par savu māju!

Darīsim KOPĀ!

Starp karu un mieru

Daudzi iedzīvotāji ir neapmierināti ar apsaimniekotāja rīcību, bet ne visi ir gatavi izmantot savas likumīgās tiesības un nomainīt apsaimniekošanas uzņēmumu. Kāpēc? Pirmkārt, lai pieņemtu tādu lēmumu, vajag apvienoties. Otrkārt, ir bažas, ka iepriekšējais apsaimniekotājs metīs iedzīvotājiem sprunguļus riteņos.

Atslēgu un vēstuļu karš

Neapskaužamā situācijā nokļuvuši Salaspils novada teritorijā atrodošās Acones ielas 2. nama iedzīvotāji. Vairāk nekā desmit gadus šo daudzstāvu māju apsaimniekoja uzņēmums Salaspils celtnieks – dzīvokļu pārvalde. Taču daudzi dzīvokļu īpašnieki nebija apmierināti ar tā darbību. Dumpis nobrieda šā gada rudenī: iedzīvotāji sapulcējās un nobalsoja par pārvaldnieka maiņu. Māju nolēma uzticēt uzņēmumam Rīgas namu apsaimniekotājs. Pēc tam sākās zili brīnumi.

– Iepriekšējais pārvaldnieks ignorēja mūsu lēmumu aiziet un neieradās uz mājas nodošanu jaunajam apsaimniekošanas uzņēmumam, – stāsta iedzīvotāji. – Pēc dažām dienām Salaspils celtnieks bloķēja piekļuvi pagrabam un siltummezglam. Mums nācās sasaukt paplašinātu valdes sastāvu, lai uzlauztu pagraba durvis. Vēl pēc dažām dienām sāka pienākt vēstules, kurās bija rakstīts, ka mājas nodošana citam apsaimniekotājam ir nelikumīga. Salaspils celtnieks mums ieteica naudu par komunālajiem pakalpojumiem joprojām pārskaitīt vecajai namu pārvaldei.

Cilvēkiem apnicis balsot

Izveidojās absurda situācija: dzīvokļu īpašnieki saņēma... divus rēķinus par komunālajiem pakalpojumiem. Naudu prasīja gan vecais, gan jaunais pārvaldnieks.

– Trešdaļa iedzīvotāju samaksāja Rīgas namu apsaimniekotājam, trešdaļa noticēja Salaspils celtniekam, atlikusī trešdaļa nemaksā vispār, gaidot, kad šai lietā tiks ieviesta skaidrības, – stāsta mājas valdē.

Oktobrī iepriekšējais pārvaldnieks mēģināja sasaukt dzīvokļu īpašnieku kārtējo kopsapulci cerībā, ka iedzīvotāji nobalsos par atgriešanos. Bet cilvēki, biežās pulcēšanās un strīdu nogurdināti, uz tikšanos neieradās.

Papīru karš starp divām namu pārvaldēm neko labu mājai nesola, daļa iedzīvotāju gluži vienkārši baidās pārskaitīt naudu kādai no tām. Paši saprotiet, kādas sekas tam var būt pašā apkures sezonas karstumā.

Atnāca, ieraudzīja, salaboja

Tostarp mājas aktīvs ir apmierināts ar jauno pārvaldnieku.

– Rīgas namu apsaimniekotājs ir atrisinājis daudzas mūsu mājas problēmas, – stāsta cilvēki. – Mēs trīs gadus nebijām redzējuši normālu karsto ūdeni. Iepriekšējais pārvaldnieks apgalvoja, ka sistēmas remontam vajadzīgi pieci līdz septiņi tūkstoši latu. Jaunās pārvaldes meistari uzstādīja mums jaunu cirkulācijas sūkni, tas maksāja 150 latu, un uzreiz tikām pie karstā ūdens. Kā gan mēs varētu vēlēties atgriezties pie agrākā dzīves veida?

Uzņēmums Rīgas namu apsaimniekotājs vērsās Ekonomikas ministrijā ar lūgumu izvērtēt muļķīgo strīdu (diemžēl līdzīgu gadījumu Latvijā netrūkst). Sazinājāmies ar ministrijas Mājokļu politikas departamentu un uzzinājām, ka situācija tikšot uzmanīgi izpētīta. Var jau būt, ka tiks izstrādāta pat īpaša instrukcija, kas novērsīs līdzīga konflikta atkārtošanos citās mājās.

Ir lēmums – nav šaubu

Bet ko pagaidām darīt dzīvokļu īpašniekiem? Viņu situācijā ir ļoti viegli kļūdīties un no diviem dzīvokļa rēķiniem izvēlēties nepareizo.

– Cilvēki, kas samaksājuši vecajam pārvaldniekam, jau nāk un interesējas, kā atgūt pārskaitīto naudu, – stāsta dzīvokļu īpašnieku sabiedrībā.

Uz jautājumiem atbildi sniedz Rīgas Apsaimniekotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Igors Trubko:

– Aplūkosim situāciju no likumu viedokļa. Apsaimniekošanas uzņēmums Rīgas namu apsaimniekotājs saņēma no dzīvokļu īpašnieku biedrības valdes dokumentu paketi, uz kuras pamata tam bija tiesības pārņemt mājas apsaimniekošanu un izrakstīt rēķinus. Galvenais pamatojums tam ir īpašnieku kopsapulces protokols, ko parakstījuši vairāk nekā 50 procenti par apsaimniekotāja maiņu balsojušo dzīvokļu īpašnieku.

Ka tik nesāktos blēdīšanās

– Kas notiks ar tiem līdzekļiem, ko iedzīvotāji kļūdas vai alošanās pēc pārskaitījuši iepriekšējam apsaimniekotājam?

– Saskaņā ar likumu šo naudu var dabūt atpakaļ, jo faktiski mājas apsaimniekošanas pakalpojumus sniedz jaunais uzņēmums, – apgalvo Igors Trubko. – Lai atgūtu samaksāto naudu, dzīvokļa īpašniekam jāraksta iesniegums Salaspils celtnieka vadībai. Ja iepriekšējais apsaimniekotājs naudu neatmaksās, to var uzskatīt par krāpniecību, kas Latvijā ir krimināli sodāma.

– Ko tad, ja starp iedzīvotājiem ir notikusi šķelšanās? Puse iedzīvotāju taču maksā jaunajam apsaimniekotājam, puse – vecajam.

– Pēc manā rīcībā esošajiem dokumentiem redzu, ka namu pārvalde Rīgas namu apsaimniekotājs māju pārņēmusi, pamatojoties uz īpašnieku likumīgi pieņemtu lēmumu. Šis lēmums stājās spēkā pirms diviem mēnešiem. Tāpēc uzņēmumam ir tiesības saņemt no iedzīvotājiem maksu par faktiski sniegtajiem mājas apsaimniekošanas pakalpojumiem.

Kam maksāt?

– Bet ja nu iepriekšējā apsaimniekotāja atbalstītāji ietiepīgi turas pie sava?

– Uzskatu, ka Rīgas namu apsaimniekotājam ir tiesības nemaksātājus uzskatīt par parādniekiem un norunāt tikšanos ar viņiem tiesā.

– Vai iepriekšējam apsaimniekotājam ir tiesības apstrīdēt dzīvokļu īpašnieku lēmumu par pāriešanu?

– Jā, bet tas jādara likumīgi, piemēram, tiesas ceļā. Otra iespēja ir sasaukt kārtējo dzīvokļu īpašnieku kopsapulci un izvirzīt jautājumu par mājas atgriešanos iepriekšējā apsaimniekotāja paspārnē. Tiklīdz tāds lēmums būs pieņemts ar dzīvokļu īpašnieku balsu vairākumu, Rīgas namu apsaimniekotājam jānodod lietas. Bet tādā gadījumā iedzīvotājiem vienalga nāksies samaksāt par Rīgas namu apsaimniekotāja sniegtajiem pakalpojumiem laikā, kad uzņēmums apsaimniekoja māju.

Saskaņā ar Lursoft datiem 2009. gadā uzņēmuma Salaspils celtnieks – dzīvokļu pārvalde finansiālais stāvoklis nebija spožs. Uzņēmums ar 2000 latu statūtu kapitālu ir 16 000 latu lielā „mīnusā”.

Numuru arhīvs: spied un lasi!