Jūrmalas pašvaldība iesaka mainīt namu pārvaldnieku
- Detaļas
- Kategorija: Namu pārvalde
- Publicēts Otrdiena, 23 Septembris 2025 20:08
Iedzīvotāji baidās no daudztūkstošiem eiro lieliem parādiem un pārvaldnieka necaurspīdīguma: «Kā lai mums nenākas otrreiz maksāt par rēķiniem…»
Vairāku daudzdzīvokļu namu iedzīvotāji Jūrmalā saskārušies ar lielām problēmām, kuras, pēc viņu domām, izraisījis negodprātīgs pārvaldījums no uzņēmuma Jūrmalas namu pārvalde puses. Iniciatīvā iedzīvotāja Irina stāsta, ka iedzīvotājus satrauc parādi par komunālajiem pakalpojumiem un nama vajadzību ignorēšana.
Negaidīts parāds 10000 eiro apmērā
Viss sākās ar vēstuli no uzņēmuma Jūrmalas ūdens 2025. gada jūnijā, ko saņēma iedzīvotāji namā Tallinas ielā 22, Jūrmalā. Tajā ziņoja par kopējo nama parādu par ūdeni un kanalizāciju 10000 eiro apmērā.
«Kaimiņi izrādīja pasivitāti, mēnesi nereģēja uz šo vēstuli. Es pilnīgi nejauši uzzināju par to tikai pēc pusotra mēneša,» atceras Irina.
Pēc iedzīvotājas teiktā, sākumā Jūrmalas namu pārvalde vadītāja Jūlija Skuridina apgalvoja, ka parāds attiecas tikai uz vienu kāpņutelpu.
Tomēr Irinas zvans Jūrmalas ūdens juristam noskaidroja situāciju: «Man teica: «Nē, jums ir daudzdzīvokļu nams, skaitītājs viens, tas ir, parāds uzreiz attiecas uz visu dzīvokļu īpašnieku kopību».»
Līdz pirmajai iedzīvotāju sapulcei parāda summa par ūdeni un kanalizāciju pieauga līdz 11770 eiro. Vēlāk Jūlija tomēr samaksāja 10 000 eiro ar vienu pārskaitījumu, vasaras vidū atstājot namam Tallinas ielā 22 nesamaksātus 1770 eiro vecā parāda un 1801 eiro tekošā rēķina.
Pārskatu trūkums un aizdomīgas operācijas
Irina uzsver, ka gadu laikā, kamēr namu apsaimnieko Jūrmalas namu pārvalde, nav notikusi neviena iedzīvotāju sapulce un nav publicēts neviens gada pārskats. Kad pārskati pēc Irinas stingrās prasības tomēr parādījās, tie radīja tikai jaunus jautājumus. Tos atnesa nevis pārvaldnieks, bet viens no iedzīvotājiem, turklāt — bez parakstiem. «Ticēt šiem cipariem es neesmu pilnīgi gatava,» paziņo Irina.
Starp citu, atklājās aizdomīgi izdevumu punkti:
■ Vienā pārskatā minēts šuvju remonts 36. dzīvoklī, bet tā saimniece Jekaterina apgalvo, ka nekādi darbi nav veikti. Vēlāk namu pārvaldē mutiski taisnojās: «Nē, 36. dzīvoklī bija tikai apsekošana, bet šuves aizdarīja 72. dzīvoklī».
■ No nama kopējā fonda samaksāti darbi par «radiomoduļu programmēšanu» astoņiem dzīvokļiem kopā 1872 eiro apmērā. «Mūsu namā nav attālinātas ūdens skaitītāju rādījumu nolasīšanas, — apgalvo Irina, — tad kādus moduļus programmēja namu pārvaldnieks?»
Problēmas ar atkritumiem un žurkām
Atsevišķa sāpe kļuva atkritumu izvešanas problēma. Namu pārvaldes pārstāve Jūlija Skuridina sākumā pārliecināja Irinu, ka «viss ideāli», bet tajā brīdī atkritumi jau tika izvesti ar pārtraukumiem.
Vēlāk izrādījās, ka Jūrmalas namu pārvalde parāds par atkritumu izvešanu uzņēmumam Clean R sasniedz gandrīz 7000 eiro. «Vai tas nozīmē, ka tādu summu parādā iedzīvotāji vai uzņēmums vienkārši nepārskaitīja pakalpojumu sniedzējam no jūrmalniekiem saņemto naudu?» vaicā Tallinas ielā 22 nama iedzīvotāji.
2,5 gadu laikā pārvaldnieks neesot nodarbojies ne ar parādniekiem, ne kārtības uzturēšanu, uzskata Irina. Clean R mašīnas saskārās ar atkritumu kaudzēm, fotografēja tās un sūtīja foto namu pārvaldē, kas savukārt saņēma sodus. «Rezultātā sētnieks ar savu mašīnu brauca un kaut kur izveda lielo atkritumu, kas bija sakrauts pie ieejām,» apgalvo Irina.
Turklāt iedzīvotājiem pašiem nācās risināt problēmu ar žurkām, kuras izraka zemi pie ieejām. Viens no iedzīvotājiem aizbāza bedres ar akmeņiem un iecementēja kāpņu telpu un daļu no celiņa.
Cīņa par pārmaiņām un nākotnes plāni
Saskaroties, pēc viņas domām, ar bezdarbību un necaurspīdīgumu, Irina uzņēmās iniciatīvu.
Viņa organizēja sava nama iedzīvotāju sapulces, izpētīja citu pārvaldnieku piedāvājumus un ir noskaņota panākt nama pāreju pie cita namu pārvaldnieka.
Irina ir izlēmīga: «Es plānoju novest lietu līdz ekonomiskajai un kriminālpolicijai, jo iedzīvotāju nauda neregulāri nonāk pie pakalpojumu sniedzējiem». Viņa arī plāno vērsties uzraudzības prokuratūrā, ja policija mēneša laikā nerīkosies.
Pēc Irinas teiktā, trīs nami Kauguros, kuri cietuši no tā paša pārvaldnieka, jau iesnieguši policijā pieteikumus par tiem pašiem apsūdzībām.
Padomi citiem iedzīvotājiem
Irina vēršas pie citu daudzdzīvokļu namu iedzīvotājiem: «Galvenais — neignorēt pakalpojumu sniedzēju brīdinājumus par nesamaksātiem rēķiniem par ūdeni vai atkritumiem. Iedzīvotājiem jāceļ trauksme uzreiz, jo citādi mēs, iespējams, tagad sēdētu ar šo 10 000–12 000 eiro parādu par ūdeni».
Viņa iesaka izvēlēties nama vecāko vai, ja tāda nav, jebkuram dzīvokļa īpašniekam vērsties namu pārvaldē un prasīt pārskatu par visām pozīcijām līdz pat nama uzkrājumu fonda stāvoklim.
«Milzīgu pateicību gribu izteikt uzņēmumam Jūrmalas ūdens, kas izsūtīja mums brīdinājuma vēstules, ka mēs kaut kā savācāmies un piedalījāmies problēmas risināšanā,» rezumē Irina, atzīmējot, ka tieši šīs vēstules kļuva par katalizatoru aktīvai rīcībai.
Situācija Jūrmalā — spilgts piemērs tam, kā iedzīvotāju pasivitāte var novest pie katastrofālām sekām, bet viena cilvēka aktīva pozīcija spēj izkustināt no strupceļa daudzgadīgas problēmas. Tas ir atgādinājums, ka nams — tas nav tikai sienas, bet kopīgs īpašums, kas prasa uzmanību un kontroli no visu īpašnieku puses.
Bezdarbības hronika: no pašvaldības uzņēmumiem līdz aizdomīgiem apvienojumiem
Daudzdzīvokļu nama iedzīvotāji Artilērijas ielā 11, Jūrmalā, saskārušies ar līdzīgām problēmām, saistītām ar sava nama pārvaldīšanu. «Mūs trīs reizes apmānīja, un cilvēki vienkārši baidās balsot,» paziņoja nama iedzīvotāja E., aprakstot bailes un neuzticības atmosfēru, kas valda starp kaimiņiem.
Nama problēmu vēsture nesākās vakar. Sākotnēji, «trekajos laikos», nams atradās pašvaldības uzņēmuma Jūrmalas namsaimnieks pārvaldībā. Tomēr pēc E. teiktā, «kādi dzīvokļu īpašnieki, viltojot parakstus, panāca nama pāreju uz kādu biedrību, ko paši izveidoja». Šī biedrība atstāja pēc sevis parādus par ūdeni, nākamais uzņēmums arī sāka iedzīvotājus un atstāja namu ar parādiem.
«Viens nāk, atstāj parādus, nākamais nāk, atstāj parādus,» ar rūgtumu konstatē E.
Kādā brīdī nams pat tika minēts raidījumā Bez tabū par parādiem un komunālo pakalpojumu atslēgšanas draudiem. Pēc tādas problēmu ķēdes iedzīvotāji kopējā sapulcē nobalsoja par pāreju pie uzņēmuma Home holding Jūrmala, tika sastādīts protokols un noslēgts pārvaldīšanas līgums.
«Reorganizācija» un jaunas shēmas
Sākotnēji šķita, ka situācija uzlabosies. Namu pārvalde Home holding Jūrmala solīja sakārtot vecos parādus.
Tomēr pagājušajā gadā, aptuveni martā, iedzīvotājiem pa e-pastu pienāca paziņojums par namu pārvaldes «reorganizāciju» un nepieciešamību turpmāk maksājumus veikt uz Jūrmalas namu pārvalde kontu. Bet Lursoft nebija nekādu datu par uzņēmuma sadalīšanu vai daļu nodošanu.
Būtībā nams tika vienkārši nodots citam uzņēmumam, lai gan tā štābā bija tās pašas personas, piemēram, Jūlija Skuridina. Tajā pašā laikā, kas ārkārtīgi svarīgi, «visiem šiem uzņēmumiem ir nodokļu parādi,» uzsvēra E., minot parādus 7–10 tūkstošu eiro apmērā pie gada apgrozījuma ap 40 tūkstošiem.
Viss kliedzošākais, pēc Evelīnas teiktā, ir tas, ka līgums par pārvaldīšanu ar Jūrmalas namu pārvalde tika parakstīts no nama vecākās Ludmilas Skredele bez jebkādām pilnvarām — bez dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma par pārvaldnieka maiņu.
Caurspīdīguma trūkums un finanšu pārkāpumi
Iedzīvotājiem ir arī citas pretenzijas pret Jūrmalas namu pārvalde. Latvijā sen pieņemts likums, saskaņā ar kuru namu pārvaldniekam jāizvieto visi ar namu saistītie dokumenti elektroniskajā Valsts informācijas sistēmā (BIS).
Bet šī materiāla rakstīšanas brīdī BIS nebija neviena oficiāla dokumenta par nama Artilērijas ielā 11, Jūrmalā, pārvaldīšanu. «Ir tikai dzīvokļu īpašnieku saraksts ar tiem kontaktiem, ko paši iedzīvotāji norādījuši,» saka E.
Pēc iedzīvotāju domām, problēmas pastiprina iespējamās finanšu mahinācijas. Pārvaldīšanas maksa pagājušajā gadā tika palielināta bez jebkādiem juridiskiem pamatiem vai sapulces. Daudzi iedzīvotāji pat nezina par to.
Turklāt nama uzkrājumi, kas paredzēti remontdarbiem, tiek tērēti parastai uzturēšanai, piemēram, zāles pļaušanai vai uzkopšanai. «Tā ir lielākā problēma! Jo summu, ko nams krāj noteiktiem remontiem, nedrīkst aiztikt bez dzīvokļu īpašnieku lēmuma,» sašutusi E.
Rezultātā nama uzkrājumi pastāvīgi tuvi nullei vai pat mīnusā. «Tāds iespaids, ka šo naudu vienkārši izšķērdē,» pārliecināta lasītāja.
No gada sākuma namam parādījās parādi par ūdeni. «Namu pārvalde var vienkārši nepārskaitīt iedzīvotāju naudu par ūdeni vairākus mēnešus,» skaidro Evelīna.
Tiešām, redakcijas rīcībā ir Jūrmalas ūdens pārskati par namu Artilērijas ielā 11. Tur norādīts, ka maksājumi no Jūrmalas namu pārvalde ienāk neregulāri, mēdz būt pārtraukumi uz trim mēnešiem.
Atkritumu krīze
Arī ar atkritumu apmaksu haoss. Situācija sasniedza absurdu, kad Clean R nosūtīja vēstuli ar atteikumu izvest atkritumus no nama Artilērijas ielā 11, jo namu pārvalde nesamaksāja pēdējos rēķinus. Tiesa, pēc brīdinājuma rēķins tika samaksāts un krīzi izdevās novērst, bet kur garantija, ka tā neatkārtosies?
Nama iedzīvotāji atrodas bezizejas situācijā. Lēmumi tiek pieņemti bez viņu ziņas, bet informācija par sapulcēm bieži trūkst. Galvenā problēma, pēc E. teiktā, ir tā, ka «neviens ne par ko neatbild». Ja pārvaldnieki nodara kaitējumu, viņiem jānes materiālā atbildība, bet, kā likums, «viņiem nav nekāda īpašuma, ko varētu atņemt par labu kaitējuma kompensācijai».
Ko saka Jūrmalas namu pārvaldē?
Situāciju komentē Jūlija Skuridina, Jūrmalas namu pārvalde pārstāve.
— Kā jūs pārņēmāt nama pārvaldīšanu Artilērijas ielā 11? Vai varat detalizēti izskaidrot, kas tieši notika tā sauktās «reorganizācijas» laikā Home Holding Jūrmala, par ko šī nama iedzīvotāji tika informēti martā? Kāpēc tas nav atspoguļots publiskajos reģistros kā nosaukuma maiņa, izdalīšana vai uzņēmuma daļu nodošana?
— Galvenais iemesls, kāpēc mēs informējām iedzīvotājus par uzņēmuma maiņu, ir tas, ka tajā periodā uzņēmumam bija jāreģistrējas kā PVN maksātājam. Mums bija finansiāli neizdevīgi uzturēt divus uzņēmumus ar PVN maksātāja statusu. Tāpēc pirms kopējās sapulces (23.09.2023) mēs sagatavojām iedzīvotājiem informatīvo materiālu par pāreju kopā ar kopējo pārskatu par padarītajiem darbiem, parādniekiem un plānotajiem uzdevumiem, lai šo jautājumu apspriestu sapulcē.
Pēc tam, 2024. gada martā, mēs paziņojām, ka aprīlī iedzīvotāji saņems pārvaldīšanas rēķinus ar jauniem rekvizītiem. Pašlaik SIA Home Holding Jūrmala reorganizācijas process vēl turpinās, un ar to nodarbojas juristi.
— Vai taisnība, ka nams tika vienkārši nodots jūsu uzņēmuma pārvaldīšanā bez dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma?
— Iedzīvotāji nama tika informēti — visi dzīvokļu īpašnieki saņēma informatīvās lapiņas pastkastītēs, bet klātesošie kopējā sapulcē dalībnieki saņēma visu nepieciešamo informāciju tikšanās laikā.
— Kā namu pārvalde pieļāva parādu rašanos vairākos tūkstošos eiro par ūdeni un kanalizāciju (10 000 eiro, vēlāk 11 770 eiro), kā arī par atkritumu izvešanu (gandrīz 7000 eiro) namā Tallinas ielā 22? Kāpēc šie parādi netika likvidēti vai savlaicīgi samaksāti līdz brīdinājuma saņemšanai no ūdensapgādes uzņēmuma?
— Par situāciju ar Jūrmalas ūdens īsi — kādu laiku mūsu konti bija bloķēti, tāpēc mēs fiziski nevarējām veikt maksājumus. Tiklīdz situācija normalizējās, maksājumi sākās. Mēs joprojām strādājam pie kļūdaini iekasēto līdzekļu atgriešanas.
Kas attiecas uz atkritumu izvešanu — mēs apsaimniekojam vairākus namus, un kopējā rēķina summa ir ap 7000 eiro. Tā ir tekošā rēķina summa, nevis parāds, un tā attiecas uz visiem apsaimniekotajiem namiem, ne tikai uz vienu.
— Kāda ir situācija namā Tallinas ielā 22 ar ūdens skaitītāju rādījumu nolasīšanas sistēmu? Iedzīvotāji apgalvo, ka namu pārvalde prasa iesniegt rādījumus manuāli, kamēr remontdarbu pārskatā norādīta pozīcija «radiomoduļu programmēšana» astoņiem dzīvokļiem par summu gandrīz 2000 eiro.
— Kopējā sapulcē tika pieņemts lēmums uzstādīt dzīvokļos tikai «C» klases ūdens skaitītājus ar iespēju attālināti nolasīt datus vai bez tās. Iedzīvotāji paši sedz izdevumus par skaitītāju nomaiņu, tāpēc lielākā daļa izvēlas modeļus bez radiomoduļa. Bet namā ir arī skaitītāji ar radiomoduļiem (no redakcijas atgādinām, ka dzīvokļu skaitītāji — tas ir dzīvokļa īpašnieka īpašums, un bez atsevišķa kopības lēmuma to nomaiņu, uzturēšanu un remontu jāapmaksā tieši konkrētā dzīvokļa īpašniekam).
Mūsu pārskatos nav datu par programmēšanu uz 2000 eiro no nama kopējiem līdzekļiem, tikai uz 20 eiro.
— Kāpēc namu pārvalde Jūrmalas namu pārvalde ne katru mēnesi pārskaita uzņēmumam Jūrmalas ūdens iedzīvotāju naudu par saņemtajiem pakalpojumiem?
— Kā es jau minēju agrāk, bija periods, kad objektīvu iemeslu dēļ mēs vispār nevarējām veikt pārskaitījumus.
— Kāpēc iedzīvotājiem netiek sniegtas tāmes, pārskati un apsekošanas akti, neskatoties uz viņu pieprasījumiem?
— Visi iedzīvotāji, kas vēršas ar jautājumiem, saņem atbildes. Katru mēnesi nama vecākais saņem pārskatu par padarītajiem darbiem. Pirms jebkādu darbu veikšanas mēs iepriekš informējam nama vecākos — gan pa tālruni, gan rakstiski, piemēram, SMS veidā.
— Kāpēc namu pārvalde Jūrmalas namu pārvalde neved namu lietas BIS (Būvniecības informācijas sistēmā), lai gan tas ir obligāts prasība?
— Pašlaik mēs uzturam informāciju. Ne vienmēr ir iespēja uzreiz to izvietot BIS sistēmā, tāpēc lielākajā daļā gadījumu mēs sūtām informāciju namu čatos WhatsApp. Tomēr varu apliecināt, ka visa nepieciešamā informācija tuvākajā laikā būs pilnā apjomā pieejama arī BIS sistēmā.
— Kā un kur iedzīvotāji var saņemt namu pārvaldes gada pārskatus, sagatavotus saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem?
— Galvenokārt visa svarīgā informācija tiek sniegta nama vecākajam, kā arī publicēta kopējā čatā, ja tāds izveidots.
— Kādas darbības veic namu pārvalde iedzīvotāju uzticības atjaunošanai?
— Tam namu pārvalde veic šādas darbības: nodrošina caurspīdīgu finanšu uzskaiti un regulārus pārskatus; iesaista iedzīvotājus lēmumu pieņemšanā caur aptaujām un balsojumiem; uzlabo komunikāciju, piedāvājot elektroniskos rēķinus; ātri reaģē uz pieteikumiem; sadarbojas ar uzticamiem pakalpojumu sniedzējiem un kontrolē kvalitāti; veido uzkrājumus neparedzētiem izdevumiem.
Kā redzams, Jūlija Skuridina netieši atzīst daudzus pārkāpumus nama pārvaldīšanā (nama pārņemšana bez kopējās sapulces lēmuma, informācijas trūkums BIS u.c.). Bet katram tādam pārkāpumam viņa atrod izskaidrojumu.
Jūrmala: «Ja kas, atbildēs paši iedzīvotāji!»
Mēs sazinājāmies ar Jūrmalas pašvaldību, lai noskaidrotu, kādas darbības pilsēta veic iedzīvotāju aizsardzībai. Lūk, atbilde, ko speciāli Darīsim kopā! sagatavoja Jūrmalas pilsētas domes Īpašuma pārvaldes speciālisti:
- Pašvaldība atbild par namu pārvaldīšanu tikai līdz brīdim, kamēr pārvaldīšanas tiesības nav pārgājušas pie dzīvokļu īpašniekiem, kuriem pašiem jāizvēlas namu pārvaldnieks.
Jūrmalā daļa īpašnieku izvēlējās Jūrmalas namu pārvalde, noslēdzot rakstisku pārvaldīšanas līgumu uz kopēja lēmuma pamata. Tāds līgums ir obligāts katram dzīvokļa īpašniekam.
No šī brīža pašvaldība nevar kontrolēt nama lietas. Tā ir dzīvokļu īpašnieku kopības pienākums.
Tomēr Jūrmalas pašvaldības administrācija, protams, ir informēta par situāciju namos. 2025. gada 3. jūlija sanāksmē Domē iedzīvotājus brīdināja, ka pārvaldnieks Jūrmalas namu pārvalde neveic maksājumus par ūdeni. Arī speciālisti izskaidroja iedzīvotājiem: ja pārvaldnieks nepārskaita naudu par komunālajiem pakalpojumiem, tad Jūrmalas ūdens vērsīsies tiesā nevis pret namu pārvaldnieku, bet pret pašu dzīvokļu īpašnieku kopību (tas ir, ja namu pārvaldnieks atkal laikus nepārskaitīs iedzīvotāju samaksāto naudu par ūdeni vai atkritumu izvešanu un pazudīs vai bankrotēs, tad ūdensapgādes vai atkritumu uzņēmums prasīs no dzīvokļu īpašniekiem otrreizēju rēķina apmaksu – red. piez.).
Iedzīvotājus aicināja nekavējoties izskatīt jautājumu par pārvaldnieka maiņu, turklāt Jūrmalas ūdens atzīmēja, ka tādas problēmas radušās tikai ar šo konkrēto pārvaldnieku.
Saņēmuši tādu informāciju, vairāku namu iedzīvotāji sāka aktīvi mainīt pārvaldnieku un pat iesniedza pieteikumus tiesībsargājošajām iestādēm par uzņēmuma darbību novērtēšanu.
Atgādinām iedzīvotājiem: nama pārvaldīšana atrodas pašu dzīvokļu īpašnieku rokās. Izvēloties pārvaldnieku, ieteicams vērtēt apkalpošanas kvalitāti, finanšu kontroli, uzņēmuma pieredzi un tehnoloģiju izmantošanu, ne tikai pārvaldīšanas maksas lielumu.
Izvēle, kas balstīta tikai uz cenu, ir tuvredzīga.
