Viss kas jāzin par savu māju!

Darīsim KOPĀ!

Viedizācija rit pilnā sparā

Viedie skaitītāji šobrīd uzstādīti vairāk nekā 550 tūkstošos pieslēguma vietu Latvijā un uzskaita apmēram 83% no kopējā klientu patēriņa.

Pašlaik tiek plānots, ka līdz 2022. gadam gudrie skaitītāji tiks uzstādīti visos AS Sadales tīkls (ST) klientu objektos.

Uzņēmuma preses sekretāre Tatjana Smirnova norāda, ka klientiem par skaitītāju nomaiņu nav jāmaksā - tās ir ST izmaksas. Viedizācijas programmas kopējie izdevumi Latvijā varētu būt 35 miljoni eiro, Igaunijā analoģisks projekts izmaksājis ap 100 miljoniem eiro, savukārt Lietuva programmu vēl nav sākusi.

Samazinās izmaksas ST viedo skaitītāju ieviešanas programma ir viena no finansiāli efektīvākajām un optimālākajām Eiropā, jo vidējās uzņēmuma investīcijas uz vienu skaitītāju programmas noslēgumā būs aptuveni 30 eiro, atklāj T.Smirnova. «Investīcijas ST atmaksājas jau tajā brīdī, kad uzņēmuma darbiniekam vismaz vienu reizi gadā vairs nav fiziski jādodas nolasīt katra skaitītāja rādījumi, kā arī jāatslēdz vai jāpieslēdz īpašumam elektroapgāde, jo to visu var izdarīt attālināti. ST savus pakalpojumus klientiem var sniegt daudz ātrāk un efektīvāk, bet pašiem klientiem katru mēnesi vairs nav jāsatraucas par savlaicīgu skaitītāja rādījumu nodošanu.

Ja iepriekš elektroapgādes pieslēgšanu vai atslēgšanu varēja nākties gaidīt pat piecas dienas, pēc viedo skaitītāju uzstādīšanas šo procesu var veikt krietni ātrāk - ar vienu datorpeles pogas klikšķi.

Tāpat viedie elektroenerģijas skaitītāji dod iespēju klientiem sekot līdzi savam elektroenerģijas patēriņam diennakts griezumā un analizēt to, bet ST - ātrāk novērst elektrotīkla bojājumus, jo tie ne tikai uzskaita patērētās kilovatstundas, bet arī reģistrē visus notikumus tīklā.

Ja konkrētajā līnijā, kurai pieslēgta mājsaimniecība, noticis bojājums, ierīce uzreiz to reģistrē, līdz ar to uzņēmuma darbinieki spēj daudz operatīvāk uzsākt bojājuma novēršanu un atjaunot elektroapgādi, » skaidro T.Smirnova, piebilstot, ka viedizācijas rezultātā ST izmaksas samazināsies par aptuveni 16 miljoniem eiro, jo ievērojami saruks arī uzņēmuma darbinieku skaits. DB jau vēstīja, ka kopumā līdz 2022. gadam ST plāno slēgt 810 darba vietas.

Ieguvumu netrūkst Arī elektrības tirgotāji atzīst, ka viedo skaitītāju uzstādīšana ir nepieciešama, jo tā sniedz ieguvumus gan mājsaimniecībām, iedzīvotājiem un infrastruktūrai, gan palīdz attīstīties pašai nozarei. «Jau ienākot elektroenerģijas tirgū, Tet fokusējās uz gudro pakalpojumu piedāvāšanu un sabiedrības iepazīstināšanu ar biržas cenu produktiem, jo ilgtermiņā biržas cena klientam vienmēr būs izdevīgāka.

Pilnvērtīgāk šo tarifu var izmantot tieši tad, ja mājoklī ir uzstādīts viedais skaitītājs, piemēram, vairāk elektrības patērējot tieši tajās stundās, kad elektroenerģija ir lētāka, bet mazāk - kad tās cena ir augstāka. Tas pats attiecas uz lielu daļu gudrās mājas risinājumu, kas lielāko ekonomiju sniedz tieši komplektācijā ar viedo skaitītāju,» stāsta SIA Tet elektroenerģijas pakalpojuma vadītājs Artūrs Pielēns-Pelēns, piebilstot, ka automātiska skaitītāju nolasīšana ļauj izvairīties arī no rādījumu nodošanas un interpretācijas kļūdām.

Gudros skaitītājus pašlaik lieto nedaudz vairāk kā puse Tet mājsaimniecību klientu, līdzīga situācija ir arī AS Latvenergo klientu vidū, kur gudrās ierīces pieejamas apmēram 60% mājsaimniecību klientu. Uzņēmuma Pārdošanas direktors Uldis Mucinieks norāda, ka, lai gan viedais skaitītājs palīdz veicināt energoefektivitāti, pats par sevi ietaupījumu tas neveido. «Tas sniedz iespējas klientam daudz detalizētāk pašam analizēt savu elektroenerģijas patēriņu, tajā iedziļināties un vieglāk identificēt veidus, kā patēriņu samazināt. Runājot par būtiskākajiem klientu ieguvumiem, uzstādot šādus skaitītājus, protams, pirmkārt jāmin ērtība - patērētājam vairs nav jāveic skaitītāja rādījumu iesniegšana, jo to rādījumi tiek nolasīti automātiski. Tāpat skaitītāji, kā minēts, palīdz kļūt energoefektīvākiem.

Piemēram, klientiem, kuri izmanto biržas cenām piesaistītus elektroenerģijas produktus, skaitītājs ļauj novirzīt savu elektroenerģijas patēriņu uz tām diennakts stundām, kad šis resurss ir lētāks,» skaidro U.Mucinieks, piebilstot, ka Latvijā viedo skaitītāju ieviešana noritējusi racionālāk un efektīvāk nekā citās Baltijas valstīs, jo izvēlētas atbilstošākās tehnoloģijas. «Tas ļāvis ievērojami progresēt arī viedā tīkla ieviešanas jomā, samazināt uzņēmuma izmaksas un efektīvāk monitorēt patēriņu.

Jāsaka, ka viedais skaitītājs ir efektivizācijas ķēdes pirmais posms, pateicoties tam, visus rādījumus iespējams nolasīt automātiski, attiecīgi nav nepieciešami darbinieki kontrolapgaitām, kas savukārt nozīmē finansiālu ietaupījumu,» teic Latvenergo Pārdošanas direktors.

Nerodas pārpratumi Viedie skaitītāji ir būtisks priekšnosacījums, lai patērētāji varētu aktīvāk sekot līdzi savam patēriņam un uzlabot energoefektivitāti, uzskata SIA Enefit valdes priekšsēdētājs Jānis Bethers. «Tas ļauj pilnvērtīgi izmantot elektroenerģijas cenu svārstības biržā, analizējot un pielāgojot savu patēriņu, lai tērētu vairāk enerģijas, kad tā ir lētāka, un mazāk, kad tās cena kāpj. Mēs regulāri konsultējam klientus par iespējām elastīgi pielāgot savu patēriņu un energoefektivitātes risinājumu ieviešanu. Arī Enefit privātpersonu klientu lietotne un biznesa klientu segmentam paredzētie enerģijas patēriņa analīzes instrumenti iegūst informāciju no viedajiem skaitītājiem. Tas sniedz plašas iespējas novērtēt savu patēriņu un redzēt, kā to ietekmē dažādas paradumu izmaiņas vai energoefektīvu risinājumu ieviešana,» pauž J.Bethers.

SIA Geton Energy izpilddirektors Kristaps Muzikants uzskata, ka gudrie skaitītāji atrisinās vairākas problēmas, kā rezultātā ieguvēji būs visi elektroenerģijas patērētāji. «Daudzi būs priecīgi, ka nebūs katru mēnesi jāziņo skaitītāja rādījumi. Kopumā visa sistēma kļūs efektīvāka, kas savukārt ļaus ieviest dažādus jaunus informācijas tehnoloģiju risinājumus, tādējādi uzlabojot kopējo tīkla darbību. Jāsaka, ka mēs esam ieinteresēti, lai mūsu klienti enerģijas jomā būtu zinoši, jo tad mums ir daudz vieglāk komunicēt un izskaidrot, kāpēc ieviest vienu vai otru energoefektivitātes uzlabojumu. Šī iemesla dēļ mēs esam gatavi klientus izglītot par dažādām tēmām, tajā skaitā arī par viedajiem skaitītājiem,» skaidro K.Muzikants, atklājot, ka šādas ierīces pašlaik jau lieto aptuveni 80% uzņēmuma klientu juridiskajā segmentā. Arī SIA Baltcom Pārdošanas direktors Konstantīns Borovikovs ieceri līdz 2022. gadam uzstādīt viedos skaitītājus visos ST objektos vērtē pozitīvi. «Neapšaubāmi, šis ir nozīmīgs solis, jo jaunie skaitītāji, protams, atvieglo ikdienu. Klientiem vairs nav nepieciešamības katru mēnesi sekot līdzi un nodot rādījumus, tāpat nerodas pārpratumi, jo rēķini tiek izrakstīti atbilstoši reālajam elektroenerģijas patēriņam,» atklāj K.Borovikovs, uzsverot, ka pašlaik viedos skaitītājus izmanto vismaz puse Baltcom klientu un to skaits pastāvīgi aug.

35 Tik miljonus eiro kopumā varētu izmaksāt viedizācijas programma Latvijā, vidējās Sadales tīkla investīcijas uz vienu skaitītāju ir aptuveni 30 eiro SADALES TĪKLS.

550 Tik tūkstošos pieslēguma vietu Latvijā šobrīd uzstādīti viedie skaitītāji SADALES TĪKLS.

Armanda Vilcāne, Dienas Bizness

Numuru arhīvs: spied un lasi!