Viss kas jāzin par savu māju!

Darīsim KOPĀ!

Atteikties no elektrības – tā nav izeja!

Kas mainīsies elektroenerģijas piegādē pēc fiksētās maksas ieviešanas?

Pēc tam, kad regulators atbalstīja fiksētās maksas ieviešanu par elektroenerģijas pieslēgumu, mūsu lasītāji sāka uzdot neērtus jautājumus. Piemēram, vai iespējams atteikties no elektrības vasarnīcā, kamēr tur neviens nedzīvo, bet vasarā to atkal pieslēgt? Vai uzņēmums Sadales tīkls, saņēmis vairāk naudas no iedzīvotājiem, rūpēsies par savu pakalpojumu kvalitāti, lai mūsu dzīvokļos vairs nebūtu drošinātāju? Viedokļus un iedzīvotāju jautājumus nodevām AS Sadales tīkls un saņēmām atbildes.

Vai iespējams atteikties no maksas?

„Izlasīju, ka no 1. augusta Latvijā tiks ieviesta jauna fiksēta maksa par pieslēgumu Sadales tīklam. Bet es regulāri eju jūrā uz pusgadu, pat ilgāk, un manā dzīvoklī neviens nedzīvo. Vai es varētu uz šo laiku atteikties no pieslēguma un pēc atgriešanās to atkal atjaunot? Cik tas maksās?”

Patlaban Latvijā apmēram 120000 klientu neizmanto elektroenerģiju, vai arī tās patēriņš ir ļoti mazs. Fiksētās maksas ieviešana par pieslēguma nodrošināšanu ir aicinājums iedzīvotājiem izvērtēt, vai esošais elektrotīkla pieslēgums viņiem ir nepieciešams un vai esošā elektrotīkla jauda nav jāmaina, lai ieekonomētu.

Ja cilvēks maksā fiksēto maksu, tad mēs garantējam, ka viņš saņems elektroenerģiju jebkurā laikā. Ja klients vēlas uz laiku atslēgt elektroenerģijas piegādi dzīvoklī, tad tik un tā nāksies maksāt fiksēto maksu. Šādā gadījumā mēs nodrošinām, ka elektroenerģijas piegāde tiks atjaunota 5 dienu laikā pēc klienta pieprasījuma. Ja klients izlēmis, ka viņam kādā objektā nav nepieciešams elektrības pieslēgums un viņš no tā atsakās, tad fiksētā maksa nebūs jāmaksā. Klientiem ir jāņem vērā, ka gadījumā, ja pēc laika elektrības pieslēgums objektam būs atkal nepieciešams mājā, garāžā, vasarnīcā vai tamlīdzīgi, tad AS Sadales tīkls vispirms izvērtēs elektrības pieslēguma atjaunošanas iespēju, bet klientam būs jāsedz ar pieslēguma ierīkošanu saistītās izmaksas. Šādos gadījumos pieslēguma atjaunošana var ilgt, sākot no dažām dienām līdz vairākiem mēnešiem. Pieslēguma atjaunošanas laiks ir atkarīgs no veicamajiem darbiem.

Vai būs otrs rēķins?

„Nesaprotu, kā mēs maksāsim par fiksēto pieslēgumu? Līdz šim apmaksāju tikai Latvenergo rēķinu. Vai no 1.augusta savus rēķinus piestādīs arī Sadales tīkls?”

Pēc līdzsvaroto sadales sistēmas pakalpojumu tarifu stāšanās spēkā šā gada 1. augustā, norēķinu kārtība par patērēto elektroenerģiju nemainīsies. Visi maksājumi par patērēto elektroenerģiju jāveic kā līdz šim, atbilstoši noslēgtajam līgumam ar elektroenerģijas tirgotāju. Sadales sistēmas pakalpojumu tarifu izmaiņas klienti redzēs savos rēķinos. Atgādinām, ka ikmēneša maksu par patērēto elektroenerģiju veido trīs atsevišķas komponentes: elektroenerģijas izmaksas, elektroenerģijas pārvade un sadale, kā arī subsidētā elektroenerģija jeb obligātā iepirkuma komponente.

Patlaban sadales sistēmas pakalpojumu tarifos ir ietvertas visas ar elektrības piegādi saistītās Sadales tīkls izmaksas, bet no 1. augusta iedzīvotājiem līdzšinējā pakalpojuma cena par elektroenerģijas sadali veidosies no 2 daļām: nelielas fiksētas ikmēneša maksas par pieslēgumu un samazinātas cenas par elektroenerģijas piegādi atbilstoši patērētajām kilovatstundām, kura tāpat kā līdz šim būs atkarīga no iztērēto kilovatstundu daudzuma. Būtiskas izmaiņas sagaida tikai tos objektu īpašniekus, kuri nelieto elektrību: ja agrāk viņi varēja nemaksāt par elektrību, tad tagad mums nāksies maksāt regulatora noteikto minimumu – fiksēto maksu par pieslēgumu!

Naudu plēš, bet korķus izsit!

„Man ir priekšnojauta, ka par elektrību mēs tagad maksāsim vairāk. Bet kā ir ar pakalpojuma kvalitāti? Manā dzīvoklī katru dienu izsit drošinātājus, jo instalācija ir veca, bet elektroierīces – jaudīgas. Pārējie mājas īpašnieki nevēlas ieguldīt līdzekļus jauna pieslēguma izbūvē. Vai es varu atrisināt šo problēmu tikai savā dzīvoklī?”

Sadales tīkls rūpīgi pārbauda elektrotīklu, lai nodrošinātu kvalitatīvu un nepārtrauktu elektroenerģijas piegādi iedzīvotājiem. Taču uzņēmuma atbildība noteikta par elektroenerģijas piegādi klientiem līdz noteiktajai elektroenerģijas piegādes robežai. Savukārt par dzīvokļu iekšējo elektrotīklu uzturēšanu atbild mājas pārvaldnieks vai iedzīvotāju pilnvarota persona, bet par elektrotīklu uzturēšanu dzīvoklī ir atbildīgs pats mājokļa īpašnieks.

Ja iedzīvotājiem rodas problēmas ar mājas iekšējo elektrotīklu sakārtošanu, tad viņiem pirmām kārtām ir jāvēršas pie mājas apsaimniekotāja vai īpašnieka. Sadales tīkls atgādina, ka gadījumos, ja nepieciešams veikt pārbaudi vai novērst bojājumus ēkas iekšējos elektrotīklos, būtiski ir pieaicināt licencētu firmu vai sertificētu elektriķi.

Ja ēkai ir nepieciešams elektrotīkla jaudas palielinājums, tad pilnvarotai personai vai mājas apsaimniekotājam jāiesniedz pieteikums Sadales tīkls. Pieteikuma veidlapa pieejama klientu portālā www.e-st.lv. Pēc pieteikuma saņemšanas klientam tiks sagatavoti tehniskie noteikumi, kuros tiks norādīts jaudas palielināšanas tehniskais risinājums un aptuvenās izmaksas. Maksāt par jaudas palielināšanu nāksies objekta īpašniekiem (daudzdzīvokļu mājā visiem īpašniekiem un dzīvokļu īrniekiem).

Kā aprēķināt fāzes?

„Katru mēnesi patērēju apmēram 110 kilovatus elektroenerģijas. Internetā izlasīju, ka pēc 1. augusta maksāšu par elektrību mazāk nekā iepriekš, ja ir vienfāzes pieslēgums, bet, ja ir trīsfāzes pieslēgums, – vairāk. Kā var uzzināt, cik fāzes ir manā sērijveida dzīvoklī?”

– Lielai daļai AS Sadales tīkls klientu ir vienfāžu pieslēgums. Informāciju par tarifiem, fāžu skaitu un nominālās strāvas lielumu var iegūt līgumā, kuru cilvēks noslēdzis ar pakalpojuma sniedzēju, elektroenerģijas tirgotāja vai AS Sadales tīkls portālā www.e-st.lv. Ja klientam nav iespējams izmantot internetu, tad var zvanīt uz Sadales tīkls bezmaksas informatīvo tālruni 80200403. Fāžu skaits ir norādīts arī uz elektroenerģijas skaitītāja.

Zaga, vai zags vēl vairāk?

„Ja agrāk mūsu kaimiņi zaga elektrību, tad tagad zags vēl vairāk. Lūdzu, izskaidrojiet, kur sūdzēties, ja man ir aizdomas, ka kaimiņš no blakus mājas izveidojis pieslēgumu pie svešiem tīkliem?”

Ja klientam ir aizdomas par citas personas nelikumīgu elektroenerģijas lietošanu, aicinām zvanīt uz AS Sadales tīkls bezmaksas informatīvo tālruni 80200403, norādot notikuma vietu un sniedzot precizētu aprakstu.

Pēc saņemtās informācijas uzņēmuma darbinieki pārbaudīs, vai nelikumīgā elektroenerģijas lietošana tiek veikta AS Sadales tīkls vai cita lietotāja elektrotīklā. Ja, pārbaudot elektroietaises, tiek konstatēta nelikumīga elektroenerģijas lietošana, tad AS Sadales tīkls darbinieki par konstatēto faktu sastādīs aktu, pievienojot tam liecinieku paskaidrojumus, un par notikušo informēs Valsts policiju.

Cita lieta, ja zādzība notiek daudzīvokļu mājas iekšējos tīklos, kur Sadales tīkls pilnvaras beidzas. Gadījumā, ja iedzīvotājam ir aizdomas, ka kāpņu telpas kaimiņš zog elektrību, pats pareizākais – vērsties pie nama apsaimniekotāja un Valsts policijā.

Numuru arhīvs: spied un lasi!