Viss kas jāzin par savu māju!

Darīsim KOPĀ!

Jebkura kaprīze... par pašu naudu

Kāpēc pie atsevišķām mājām notiek piebraucamo ceļu remonti, bet citi tā arī dzīvo ar bedrainiem ceļiem un pagalmiem? 

Rīgā tik bedraini pagalmi, kuros iebraukt atsakās pat taksometri, nav mazums. Viens šāds bēdīgi slavens kvartāls ir Melnsila ielā. Šogad šajā iekšpagalmā ir sākti remontdarbi, bet jauns asfalts uzliets tikai pie vienas mājas – Melnsila ielā 20. Kaimiņu vidū valda sašutums: „Kāpēc mājas apsaimniekotājs saved kārtībā vienu vietu kvartāla vidū, bet pie citām mājām atstāj bedrainus, pat bīstamus piebraucamā ceļa posmus?”

Varbūt tajā mājā dzīvo deputāts?

Georgijs, kurš vairāk nekā divdesmit gadus dzīvo Melnsila ielā 18, stāsta, ka iekškvartāla ceļš jau sen ir avārijas stāvoklī.

– Mūsu kvartālā atrodas četras piecstāvu mājas, katrā – ap simts, ja ne vairāk iedzīvotāju, bet pagalma piebraucamā ceļa stāvoklis ir tāds, ka tas jau kļūst bīstams braucējiem. Piemēram, šajās dienās mans kaimiņš ar mašīnu iebrauca bedrē iepretim mājai Melnsila 26 un pārsita riteņa riepu. Nācās likt rezerves riteni.

Kopumā caurbraucamajam kvartālam, kas savieno Kristapa ielu ar Āgenskalna ielu, jau sen ir slikta slava. Iedzīvotāji ar to bija samierinājušies, taču šovasar pie vienas no mājām sākās ceļa remonts.

– Iesākumā mēs sapriecājāmies, ka apsaimniekotājs Rīgas namu pārvaldnieks beidzot ticis arī līdz mums, – stāsta Georgijs. – Taču vēlāk man RNP rajona iecirknī paskaidroja, ka remonts notiks tikai pie vienas no četrām mūsu iekšpagalma mājām, turklāt tieši kvartāla vidū.

Iedzīvotāji ir neizpratnē: kāda nozīme ir 100 metriem gluda ceļa? Vai bija jēga veikt remontu pagalma vidū, ja uz abām pusēm saglabājas ceļš tādā stāvoklī, pa kuru nav iespējams ne iziet, ne izbraukt?

Georgijs un viņa kaimiņi turpina domāt, ka mājā Melnsila ielā 20 dzīvo kāds deputāts vai cits augsts ierēdnis. Tikai tā viņi spēj izskaidrot pēkšņi sākto remontu vienā ceļa posmā un pilnīgi ignorētās pārējo iedzīvotāju prasības.

Māja sakrāja naudu remontam!

Mēs šos jautājumus devāmies skaidrot pie apsaimniekotāja Rīgas namu pārvaldnieks. Uzņēmuma pārstāve Laura Vaļuma teica, ka ceļa remonts pie mājas Melnsila ielā 20 tika veikts par mājas īpašnieku uzkrātajiem līdzekļiem.

– Šim remontam iedzīvotāji līdzekļus krāja vairākus gadus. Pirmo reizi darbi remontdarbu plānā tika iekļauti jau 2020. gadā, bet tad mājai vēl pietrūka līdzekļu, – skaidroja L. Vaļuma.

Saskaņā ar remontdarbu tāmēm, ko mēs saņēmām no mājas Melnsila ielā 20 īpašniekiem, remonts bija paredzēts arī 2021. gadā, kad nauda jau bijusi pietiekamā apjomā, bet apsaimniekotājs nebija ticis galā ar organizatoriskajiem pasākumiem, tādēļ darbi pārcelti uz 2022. gadu.

Saskaņā ar tāmi 230 kvadrātmetru platībā jauna asfalta seguma izmaksas bija aptuveni 9300 eiro. Diemžēl jāpatur prātā, ka tāme sagatavota 2019. gadā, tādēļ jāņem vērā iespējamais izmaksu sadārdzinājums. Šī gada sākumā mājas uzkrājumu fondā bija aptuveni 15000 eiro, un nav izslēgts, ka visa summa būs jānovirza jaunā ceļa seguma apmaksai.

– Kāds liktenis sagaida pārējo iekškvartāla māju iedzīvotājus, kuri arī gadiem ilgi sūdzas par sliktu ceļu stāvokli?

– Lēmumu par mājai funkcionāli nepieciešamajā teritorijā ietilpstošā ceļa posma atjaunošanu pieņem katra māja atsevišķi. Šādu atsevišķu lēmumu par uzkrājumu veidošanu ceļa remontam ir pieņēmuši vēl vienas Melnsila ielas mājas dzīvokļu īpašnieki.

Plāno apsaimniekotājs

Kaut arī stāsts ir par iekšpagalmu ceļu remontiem, ir jāatzīmē, ka vairums Rīgas dzīvojamo māju īpašnieku nav pārņēmuši savas mājas pārvaldīšanas tiesības un viņu kopīpašums joprojām atrodas pašvaldības bilancē. Saskaņā ar normatīvajiem aktiem šādās mājās pienākums izveidot remontdarbu plānu kalendārajam gadam un aprēķināt iedzīvotāju maksas apmēru nākotnē plānoto remontdarbu fondā ir apsaimniekotājam – uzņēmumam Rīgas namu pārvaldnieks.

Vēl 2020. gadā mājas Melnsila ielā 20 remontdarbu plānā ceļa remonts atradās piektajā pozīcijā. Pirmajā vietā mājas pārvaldnieks bija licis karstā ūdens apgādes stāvvadu nomaiņu. Šaubu nav – šis darbs patiešām ir svarīgāks par asfalta nomaiņu, taču jau 2021. gada plānā ceļa remonts bija pakāpies uz pirmo vietu, savukārt stāvvadi noslīdējuši uz trešo vietu Rīgas namu pārvaldnieka prioritāšu sarakstā.

Šis piemērs skaidri parāda, ka pārvaldnieks pats plāno, kad par iedzīvotāju uzkrājumiem sākt ceļa remontdarbus. Jautājums – kādēļ apsaimniekotājs nevarēja vienlaikus organizēt ceļa seguma nomaiņu visā Melnsila ielas posma garumā? Atbildi diezin vai mēs saņemsim.

Bija vēl šāds gadījums…

Ne šogad, ne jau gadu iepriekš Rīgas pašvaldība vairs nefinansē iekškvartālu pagalmu ceļu remontu. Neaizmirsīsim, ka vēl nesen pašvaldība šim mērķim piešķīra līdz pat trim miljoniem eiro gadā, tomēr domes pašreizējais sastāvs lēma, ka pašvaldības līdzekļu ieguldīšana daudzdzīvokļu māju iedzīvotājiem piederošo ceļu remontā ir pretlikumīga. Alternatīvu palīdzību iedzīvotājiem pašvaldība arī nesniedz.

Tikmēr iekškvartālu ceļu stāvoklis galvaspilsētā ar katru gadu pasliktinās.

– 2018. gadā pašvaldība piešķīra līdzekļus iekškvartālu remontam un labiekārtošanai Kurzemes prospektā, – stāsta rīdziniece Larisa. – Tika savesti kārtībā lieli pagalmi mūsu kaimiņiem pie mājas Kurzemes prospektā 110, un tad mēs sastingām gaidās – beidzot remontēs arī mūsu kvartālu!

Tomēr Larisai un viņas kaimiņiem remonts gāja secen, jo dome pieņēma lēmumu pārtraukt iedzīvotājiem tik nepieciešamo programmu. Tagad pie Larisas mājas Kurzemes prospektā 82 ceļš joprojām nav ne izejams, ne izbraucams.

– Mūsu apsaimniekotājs Rīgas namu pārvaldnieks šosezon ir sācis savdabīgu cīņu ar milzīgajām bedrēm. Strādnieki pagalmā saveda šķembas un bēra bedrēs. Tagad pa visu ielu mētājas lieli šķembu gabali un mums, pensionāriem, ir ļoti grūti pārvietoties – tā vien skaties, ka nesamežģī kāju.

Cenas – par ceturtdaļu augstākas

Tagad iedzīvotājiem māju piebraucamo ceļu remontu nākas pilnībā apmaksāt saviem spēkiem no mājas kopējiem uzkrājumiem. Šāda pieredze ir arī mājas Rīgā, Ieriķu ielā 33, īpašniekiem. Jāpie­zīmē, ka šīs mājas valdījuma tiesības iedzīvotāji jau ir pārņēmuši un par savu apsaimniekotāju izvēlējušies uzņēmumu Rīgas namu apsaimniekotājs.

Piebraucamo ceļu un pagalma remonts pēc iedzīvotāju Ieriķu ielā 33 lēmuma notika 2021. gadā. Mājā ir dzīvokļu īpašnieku pārstāve, kas dod dzīvokļu īpašniekiem lielākas iespējas kontrolēt kā pašus remontdarbus, tā izlietoto līdzekļu apjomu.

Jauno ceļu pie mājas būvēja uzņēmums Еurotrans. Būvdarbu vadītājs Andrejs Zagdajs uzsvēra, ka māja Ieriķu ielā 33 ļoti savlaicīgi paspēja pabeigt darbu. Pagājušajā gadā ceļu seguma atjaunošana izmaksāja 15 000 eiro, šogad tikpat liela apjoma darbi izmaksātu jau 20 000 eiro.

– Gada laikā būvmateriālu cenas ir augušas par 40%, sevišķi ir sadārdzinājies bitumens, – stāsta Andrejs Zagdajs.

– Cik maksā ceļa remonts?

– Aptuveni 143 eiro par kvadrātmetru. Šeit ietilpst vecā seguma noņemšana un izvešana, apmaļu uzstādīšana, jaunu šķembu uzstrādāšana un asfalta uzklāšana. Apmaļu demontāža šajā cenā neietilpst. Katrs apmales posms maksā aptuveni 18 eiro.

– Cik ātri varat uzklāt jaunu ceļa segumu?

– Vienas nedēļas laikā.

Numuru arhīvs: spied un lasi!