Piecpadsmit vietā – viena

Pagājušajā nedēļā Rīgas dome pieņēma galīgo lēmumu par pašvaldības namu pārvalžu apvienošanu. Piecpadsmit apsaimniekošanas uzņēmumu vietā gadu mijā mums vairs būs tikai viens.

Rīgas dome plānoja namu pārvaldes reorganizēt jau pērn, bet līdz apkures sezonas beigām ir kā šaubījās, vai tas būtu lietderīgi. Tagad šaubām pienācis gals. Valdošā koalīcija pieņēmusi lēmumu apvienot.

Kam tas vajadzīgs? – jautās vērīgs rīdzinieks. Tik ilgus gadus Rīgā ir pastāvējusi pašreizējā namu pārvalžu sistēma. Protams, bez pārmetumiem tā neiztika, bet tie galvenokārt bija pārmetumi par pakalpojumu kvalitāti, nevis uzņēmumu skaitu. Tāpēc domes lēmums krīzes laikā pilnībā reorganizēt pašvaldības apsaimniekošanas sistēmu var radīt neizpratni.

No praktiskā viedokļa namu pārvalžu saplūšanai ir jēga, jo tādējādi samazināsies administratīvās izmaksas. Taču eksperti brīdina, ka atteikties no rajonu filiālēm Rīgas vienotā namu pārvalde tāpat nevarēs. Tātad daudzi darbinieki paliks agrākajās darba vietās un ekonomija nemaz nebūs tik liela.

Otrs reformas autoru argu-ments – viena kopīga pašvaldības uzņēmuma izveide ļaus unificēt apsaimniekošanas maksas aprēķināšanas metodiku. Kas nu strīdēsies, tā ir svarīga lieta. Šobrīd katra Rīgas namu pārvalde apsaimniekošanas tarifus nosaka pēc saviem ieskatiem. Piedevām vēl dažas namu pārvaldes slēpj no iedzīvotājiem dažādu finanšu un tehnisko dokumentāciju, lai gan zināt patiesību par māju ir gluži likumīga īpašnieku vēlme. Jau sen bija laiks naudas lietās rast likumīgu kopsaucēju. Bet vai tam vajadzīga uzņēmumu pilnīga apvienošana?

Reformas pretiniekiem ir savs viedoklis. Viņi uzskata, ka dome namu pārvaldes apvieno savtīgos nolūkos, kam nav nekāda sakara ar iedzīvotāju interesēm. Piemēram, iespēja maksu par apsaimniekošanu savākt vienā kasē ļaus pašvaldībai radīt kaut ko līdzīgu pašu bankai un kādu laiku tērēt iedzīvotāju naudu pēc saviem ieskatiem.

Piedevām vēl tiek apšaubīta jaunās organizācijas dzīvotspēja. Kā vienotās namu pārvaldes vadītājs sazināsies ar vairāku tūkstošu Rīgas daudzdzīvokļu namu iemītniekiem? Būtībā viņam jābūt pieejamam apmeklētājiem (pašreizējie pārvaldnieki apmeklētājus pieņem trīs reizes nedēļā), bet tādā gadījumā viņam ik dienas nāksies uzklausīt simtiem sūdzību un izskatīt vismaz 500 ar pārvaldīšanu un apsaimniekošanu saistītu iesniegumu. Namu pārvalžu valdes priekšsēdētāju papildu pienākums līdz šim ir bijis arī apmeklēt dzīvokļu īpašnieku kopsapulces. Tikai viņiem tādās sapulcēs ir tiesības pieņemt kompromisa lēmumus, piemēram, pārskatīt un samazināt maksu par apsaimniekošanu un tamlīdzīgi. Skaidrs, ka apmeklēt tūkstošiem sapulču nespēs neviens pārvaldnieks, lai viņš būtu kaut trīskāršs pārcilvēks.

Daudz kas liecina, ka jaunā namu pārvalde būs ļoti tāla no iedzīvotājiem, mazināsies lēmumu pieņemšanas operativitāte. Taču tie visi ir tikai minējumi. Rīgas dome devusi starta signālu globālam plānam, un pēc gada mēs redzēsim, kādus rezultātus būs nesis kārtējais ar mājokļiem saistītais eksperiments un vai taisnība nav bijusi ekspertiem, kas pauda domu, ka pašvaldības namu pārvalžu apvienošana ir solis pretī iespējamai to privatizācijai.

Skaitļi

Rīgas pašvaldības namu pārvalžu apsaimniekošanā ir 4193 dzīvojamās mājas ar vairāk nekā 8 miljonu kvadrātmetru lielu kopējo platību.