Modulis 1 spēks tarifos

Ludmila LĀCE-PAULA,
namu pārvaldes Modulis 1 valdes priekšsēdētāja

Sākšu ar to, ka mūsu namu pārvalde ar māju pārvaldīšanu un apsaimniekošanu nodarbojas jau desmit gadus un dara to visai sekmīgi. Ar ko atšķiramies no lielākās daļas pašvaldības uzņēmumu? Domāju, ka atšķirības ir vairākas.

Pirms gadiem izvirzījām sev uzdevumu veikt apsaimniekojamo māju pakāpenisku remontu, faktiski to, ko tagad pieņemts smalki dēvēt par renovāciju. Vispirms cenšamies mājai uzlikt jaunu jumtu, ielikt labas durvis, tad noregulēt siltummezglu utt.

Pakāpeniskas renovācijas procesu klientu mājās sākām diezgan sen. Praksē tas izskatās šādi: mēs veicam mājas tehnisko apsekošanu un noskaidrojam, kādi remonta darbi vajadzīgi vispirmām kārtām. Sastādām tāmi un uzaicinām iedzīvotājus ņemt no mums bezprocentu kredītu darbu izpildei. Ja ir iegadījušies vairāki vienlīdz svarīgi darbi, bet finanses ļauj izremontēt tikai kaut ko vienu, mēs iedzīvotājiem izdalām aptaujas lapas, piedāvājot pašiem izraudzīties prioritātes.

Pēdējā laikā esam guvuši labus rezultātus. Starp mūsu apsaimniekošanā esošajām mājām nav nevienas, kur nebūtu nomainīts jumts, nebūtu veikts kāpņu telpu kosmētiskais remonts. Piecās mājās kāpņu telpās ielikti plastmasas stikla pakešu logi, kas ļauj iedzīvotājiem nopietni taupīt siltumenerģiju. Turklāt tādās kāpņu telpās noņemam radiatorus, izņēmuma kārtā atstājot tos tikai pirmajā stāvā. Ticiet man, šādu siltumenerģijas ekonomijas pasākumu rezultāts ir visai iespaidīgs. Ja jauni logi ielikti visā mājā, tad, pēc Rīgas domes aģentūras Rīgas mājoklis datiem, siltuma ekonomija sasniedz 10–12%.

Turpināšu par siltināšanu. Mēs ar saviem klientiem apspriežam iespēju piedalīties konkursā, lai saņemtu līdzfinansējumu renovācijai no ES fondu līdzekļiem. Jāatzīst, ka pašreiz nav labākais laiks tādām darbībām, krīzes situācijā cilvēki nav gatavi ņemt kredītus. Droši vien vajadzētu nogaidīt vienu divus gadus. Bet pati iespēja saņemt no valsts un ES 50% no renovācijas izmaksām ir pelnījusi iedzīvotāju uzmanību, jo saskaņā ar būvnormatīviem, kas nosaka cauruļvadu un pārējo mājas iekšējo komunikāciju nolietojuma pakāpi, Rīgas daudzstāvu namu īpašniekiem noteikti ir jāveic to renovācija. Un kāpēc gan šai nolūkā neizmantot Eiropas piedāvāto un dzīvokļu īpašniekiem izdevīgo programmu?

Varu pastāstīt par vēl vienu mūsu klientiem svarīgu projektu. Dažās no mūsu mājām līdz šim nebija karstā ūdens cirkulācijas sistēmas. Cilvēks atgrieza krānu un mokoši gaidīja, kad beidzot no tā sāks tecēt ja ne karsts, tad vismaz silts ūdens. Mēs rekonstruējām stāvvadus un ierīkojām cirkulācijas sistēmu. Tagad dzīvokļu saimnieki, kā jau pienākas Eiropas valsts galvaspilsētas iedzīvotājiem, tiek pie karstā ūdens uzreiz, tiklīdz atgriež krānu.

Diemžēl šovasar mums nācās piedzīvot nepatīkamus brīžus, kad mājām parādniecēm atslēdza karstā ūdens padevi. Tas ir ļoti skumji, bet būtībā nenovēršami, jo iedzīvotāju parādi rada draudus, ka rudenī daudzstāvu namiem netiks pieslēgta apkure. Diemžēl godīgie maksātāji šādā situācijā kļūst par savu kaimiņu ķīlniekiem, viņiem nākas ciest kopā ar parādniekiem. Šoreiz karstā ūdens atslēgšana bija visai efektīva: daudzi iedzīvotāji namu pārvaldes un kaimiņu spiediena ietekmē beidzot samaksāja rēķinus, un tagad mēs esam gandrīz vai visā galvaspilsētā paši akurātākie Rīgas siltuma klienti.

Pats svarīgākais iedzīvotājiem ir finanšu jautājums. Daudzi gribēs zināt, cik maksā mūsu pakalpojumi, par kuriem es te tik skaisti stāstu. Nu ko, varam parunāt arī par naudu. Uzņēmumam Modulis 1 ir pašam sava sistēma norēķiniem ar klientiem. Visām 42 mūsu aprūpē esošajām mājām ir vienots apsaimniekošanas tarifs – 25 santīmi par kvadrātmetru plus 9 santīmi par veiktajiem remonta darbiem (jā, mēs neveidojam remonta uzkrājumus, bet gan darbus veicam avansā un tikai pēc tam pamazām saņemam no iedzīvotājiem naudu).

Tas arī būtu viss. Zelta kalnus nesolu, bet varu garantēt, ka mūsu apsaimniekošanas tarifs nemainīsies un ka iedzīvotāji par savu naudu turpinās saņemt pilnu pakalpojumu klāstu.